A330 magyar lajstromban!

MAGYARORSZÁG ELSŐ A330-ASA

2020.10.18-án új korszak kezdődött a magyar repülés történetében: lett magyar lajstromozott A330. A repülőgépet az állam vásárolta a Covidhoz hasonló, áruszállítós eseményekre felkészülve. A gépet különböző okok miatt a Wizz Air fogja üzemeltetni. 

MINEK KELL MAGYARORSZÁGNAK EGY A330-AS?

A Covid kezdetén az államnak 2 teherszállító állt a közvetlen rendelkezésére, de ezek közül egyik sem volt bevethető. Az egyik ilyen volt -az akkor még üzemelésben lévő- An-26-os (sokak Ancsája), amivel több probléma is adódott. Az egyik ilyen volt, hogy Kinába kb 4-5 leszállással tudott volna csak eljutni, a másik pedig, hogy -lévén, hogy NATO-s ország katonai gépe- iszonyat nehéz lett volna neki repülési engedélyt szerezni. A másik gép, ami még szóba jöhetett volna, az a NATO Pápán állomásozó C-17-es típusú gépei, ám ezek nem Magyarország tulajdona, 1 évben mindösszesen csak 48 órányi használatra veheti igénybe a magyar állam. A másik ilyen, hogy kínába a C-17-es sem repülhet be, így az is csak Dél-Kóreába tudott menni. A C-17-eseinknek volt OTP-ICN útja pl. 

AN-26 HUAF 406 | Bart Massart | Flickr

A Honvédség által idén júniusban kivont utolsó, 406-os oldalszámú An-26-os 

Forrás: Flickr

MIÉRT PONT A330?

Az államnak most épp kapóra jött, hogy a dohai közontú Qatar Airways a cargo állományából elkezdte ,,kiírtani,, az A330-200F típust. Az első hírek 2020 július vége környékén röppentek fel a vásárlási szándékról. 

Fontos kihangsúlyozni, hogy az idei An-26-os nyugdíjazással, illetve a C-17 igen korlátolt rendelkezésre állásával a szállítási feladatokat a magyar kormány nem tudta ellátni.

Ezért is volt az, hogy a járvány kezdeti időszakában a Wizz Air A321 neo típusú gépei megállás nélkül közlekedtek Kína és Magyarország között. Ezidő alatt több, mint 100 járat ment oda-vissza. 

AMIKOR MÁR KEZDETT KIRAJZOLÓDNI A DOLOG...

Idén szeptemberben derült ki az, hogy az A330-as pletykák igazak voltak, a kormány tényleg tervezi a megvásárlást. Az is kiderült, hogy melyik gépről van szó: a Qatar Airways A7-AFF lajstromjelű, 2014 októberében gyártott A330-200F típusú gépéről szóltak a hírek. A gép magyar lajstroma viszont nem volt ismert: szóltak a hírek HA-LZA lajstromról, de ugyan úgy játszott a HA-LPA és HA-LHU is. A gép végül a HA-LHU lajstromjelet kapta. 

A7-AFF | Airbus A330-243F | Qatar Airways Cargo | sas1965 | JetPhotos

A jelenlegi kormány-cargo gép még a régi festésben

Forrás: Jetphotos

A JELENLEGI HELYZET

2020 október 18-án 09.45-kor földet ért Budapesten magyarország első A330-asa, HALHU hívójellel. A gép festése nem egy túlgondolt dolog, mindösszesen csak a Qatar Airwaysre utaló dolgokat szedték le: a légitársaság logóját, illetve a légitársaság nevét festették le a gépről. A szürke szín maradt, de ez illik is a Honvédség flottájába, hiszen a Falconok, az A319-esek és a Gripenek is egy szürke alapszínt viselnek magukon. 

A legnagyobb...... - jetplanes

Itt az új festés. Látszik, hogy tényleg nincs túlgondolva, de talán ez is jól áll a gépnek. 

Forrás: jetplanes.blog

DE HOGY JÖN IDE A WIZZ AIR?

Sokan kérdezhetik, hogy hogy is téved ide a Wizz? Nos, ez egyrészről egyszerű, másrészről viszont bonyolult kérdés. Ugyebár, ahogy már fent is említve lett, a NATO tagországok katonai gépei kínába csak nagyon komoly engedélyekkel repülhetnek be - ha egyátalán berepülhetnek. Ezeknek a kérése természetesen nem 1-2 nap, hanem inkább 1-2 hónap. Ez nyilván egy világjárvány esetén rengeteg idő. Ígyhát a Honvédség úgy határozott, hogy a gép üzemeltetője a Wizz Air lesz. A Wizz Airnek ugyan is nincs szüksége bonyolult engedélyekre ahhoz, hogy kínába repülhessen. A hivatalos üzemelési név az alábbiak szerint néz ki: Wizz Air (Hungarian Goverments) 

A gép egyébként azóta nem mozdult Pestről, ugyanúgy ott van, és várja, hogy esetlegesen átfessék, vagy feladatot kapjon és repülhessen.

DE HA NINCS COVID, AKKOR MIT FOG CSINÁLNI A GÉP?

A jelenlegi tervekben ez úgy fest, hogy amennyiben a gépnek nincsen magyar munkája, a Wizz a kapacitást a nemzetközi piacon fogja értékesíteni. Ez mind a kormány, mind pedig a Wizz Air számára is egy előnyös dolog lesz, hiszen a gép termelni fogja a pénzt. 

MIT JELENT A SPOTTEREKNEK AZ A330 MEGJELENÉSE?

Természetesen elsőre az összes spotter-ismerősöm örült a gépnek, hiszen elég menőn hangzik az, hogy magyarországon, magyar lajstromban be lesz jegyezve egy A330. Aztán sajnos hosszútávon lesz ennek a dolognak hátulütője is. Például, jópár speciális kargó járatról lemondhatunk, pl. valószínűleg nem láthatunk majd többet Suparna Cargo 747-est, legalább is kínából, eü. cuccokat hozva biztos nem. 

 

A blog szerkesztői sok sikert kívánnak a honvédségnek a típus üzemeltetéshez. 

A bejegyzés trackback címe:

https://airplanelovers.blog.hu/api/trackback/id/tr7516248338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Airplanelovers Magyarország

Repülős cikkek repülősöktől repülősöknek!

Friss topikok

süti beállítások módosítása