Bő egy éve, 2020. október 18-án érkezett meg az addig A6-AFF lajstromban, a Qatar Airwaysnél szolgáló Airbus A330-200-as teherszállító repülőgép, melyet a kormány vásárolt meg, szállítási célokra.
Bár cikkünk alapvetően politikától mentesen készült, ám így is lesznek benne politikai utalások. Kérünk titeket, hogy ezeket kezeljétek helyén, természetesen, egy ilyen cikket ezek nélkül lehetetlen megírni. Amennyiben valaki emiatt nem szeretné olvasni a cikket, természetesen megértjük, nekik köszönjük, hogy idáig olvasták! :-)
Tehát, HA-LHU. Megérkezése után több, mint két hónapig, egészpontosan 2020. december 21-éig állt BUDapest apronján. Első két szektora a gépnek Hamburgba vezetett.
Fotó a gép első útjáról, megérkezett HAM repülőterére, helyi idő szerint18:24-kor. A gép ezen útja megközelítőleg másfél óra volt.
Hamburg után 4 egymást követő pekingi út következett, december 29-én február 15-én, március 10-én és március 16-án. Ezek az utak a koronavírus okozta helyzet miatt történtek: lélegeztetőgépek, illetve a kínai ("nagyon" hatásos - a szerk.) Sinopharm vakcina hazaszállítására szolgáltak.
Ezt követően a gép három alkalom erejéig úticélt változtatott: Moszkva fő repterére, a Sheremetyevora (SVO) repült március 21-én, 23-án, majd pedig 30-án.
A gép ezt követően Tel Avivba, a Ben Gurion repülőtérre repült. Itt mindösszesen csak pár órát töltött, majd fordult is vissza LHBP felé.
A gép mindezek után visszatért a két megszokott helyre: Pekingbe és Moszkvába. Sheremetyevoról az orosz, Szputnyik-V vakcinát szállította HALHU rendszeres jelleggel magyarországra, illetve kínából is a Sinopharm-vakcina érkezett. Ezév április 29-én volt egy Tbilisi útja a gépnek, mellyel megszakította a BUD-PEK-BUD, illetve BUD-SVO-BUD sorozatot. Tbilisi után természetesen visszatért az előbb említett kétfajta útvonalra.
Majd amikor a kétfajta, keleti vakcina összes rendelt példánya magyarországra érkezett, a gép több helyszínre is repült:
Dátum | Honnan | Hová |
2021.07.05. | BUD | SJJ (Sarajevo) |
2021.07.05. | SJJ | TGD (Podgorica) |
2021.07.05. | TGD | BUD |
2021.07.27. | BUD | LIS (Lisszabon) |
2021.07.27. | LIS | BUD |
2021.07.28. | BUD | UBN (Ulánbátor) |
2021.07.29. | UBN | BUD |
2021.08.02. | BUD | MLA (Luqa - Málta) |
2021.08.16. | MLA | BUD |
A gép ezeket a repüléseket hajtotta végre az elmúlt 4 hónapban.
A gép - jelenlegi - utolsó útja volt a legfeltűnőbb is: ugyanis itt új festést kapott.
A gép itt már az új festésében "tündökölt", közvetlenül a festő hangár előtt készült ez a Jetphotos-os kép.
A gépet "ferry flight-ban" hazarepülték, majd pedig letárolták, az újonnan készült, - a bádogváros helyett épült - diszkontterminál mellett.
A gép azóta sehová sem repült, kvázi indításközeli állapotban van, bár már biztos, hogy kéne neki egy berepülés, hisz 14 napos kihagyás után már kötelező alaposabban megnézni a gépet, hogy nem történt-e bármi olyan esemény vele, ami alkalmatlanná tenni a repülésre.
HALHU jelenlegi állapota. "Ledugózva" a hajtóművei, a fülke pedig részlegesen lefedve.
Sajnálatos, hogy a gép idestova több, mint két hónapja a földön áll, miközben megállás nélkül eszi a pénzt. Hacsak belegondolunk abba, hogy egy autónál milyen hatása tud lenni annak, ha egy hónapig áll, gondoljunk bele abba, hogy milyen az, ha egy szélestörzsű repülőgép áll 2,5 hónapja a földön...
A gép megvásárlásáról már nem szeretnék állást foglalni, elsősorban azt a kérdést szeretném kerülni, hogy megérte-e, hiszen ez egy olyan kérdés, amibe ha belemegyünk, ennek a blog-posztnak nem lesz vége. De ettől függetlenül, mindentől függetlenül egyik légitársaság sem tárol repülőgépet huzamosabb ideig a földön. Ugyanakkor HALHU valószínűleg kihasználható lenne, ha a tulajdonosi viszonyok mások lennének. Hiszen a covid-járvány még nem múlt el, szállításra pedig ugyanúgy alkalmas lenne. a gép, mint bármelyik másik, A330F típusú szállítógép. Így tehát abszolút érthetetlen, hogy kinek és hol éri meg az, hogy a gép a földön fekszik már enny ideje (ez egyébként valószínűleg senkinek se éri meg).
A gép további sorsáról egyelőre senkinek sincs infója: reméljük, hogy nem úgy fogja végezni, mint LHBéla.
Ha esetleg valaki nem ismerné LHB történetét: nos ő nem is most fogja megismerni. Ám egy későbbi cikkünkben beszélni fogunk erről a gépről, most csak a fotóját mellékeltük ide, hogy láthassuk, hogy milyen sorsot nem akarunk HALHU-nak.
UPDATE: A HA-LHB-ről szóló cikk felkerült a blogra! :-) olvassátok el!
(Zárójelben megjegyzendő, hogy magyarországon jelenleg csak egy szélestörzsű repülőgép van belajstromozva: HALHU. Magyarországon lajstromban szélestörzsű még a HA-LHA; LHB; LHC; LHC #2; LHD (B767-es), illetve a HA-LIA Il-62-es volt.)
Így tehát reméljük, hogy HALHU mihamarább újra repülni fog, ám nem tudjuk, hogy erre hogy van esély. Ahogy megy az idő, úgy lesz egyre drágább a repülőgép ismételt üzembe hozatala. Egy 6-7 éves gépet hatalmas pazarlás lenne az enyészetnek adni, de ismerve LHBéla történetét, ezen nem feltétlen lepődünk meg, a pazarlás ott is közrejátszott, hiszen az is csak 16 éves koráig repült.
Véleményeiteket várjuk kommentben! Beszélgessünk egy picit arról, hogy ti mit gondoltok a gépről!
UPDATE: a cikk megírását követő napon (2021.11.04.) a gép megtett egy LHBP-LHKE-LHBP (BUD- Kecskemét - BUD) repülést. Eszerint tehát a gép röpképes állapotban van.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.